Patrick Ness ~ Najdlhší deň Adama T

Názov: Najdlhší deň Adama T.
Autor: Patrick Ness
Séria: -
Žáner: YA, contemporary
Počet strán: 280 strán
Hodnotenie na GR: 3,83*/5 329 hlasov


Anotácia: Adam Thorn zažíva najhorší a najbúrlivejší deň v živote. Vo vzťahoch mu to škrípe, v práci sa mu ale že fakt nedarí a všetko zaklincuje konflikt s otcom - otec farár, on gej a tínedžer - ktorý obom prevráti život naruby. Adamov najdlhší deň je plný konfliktov, útekov pred ľuďmi a vysvetleniami. Deň plný sexu, lásky aj zlomených sŕdc. A možno, ale naozaj len možno, aj štipky nádeje. Prežite s Adamom naplno intenzitu tínedžerských vzťahov a nájdite silu objaviť pravdu o samom sebe.
 
 
 "V niektorých vesmíroch sme všetci Beyoncé"
 
Patrick Ness je svetoznámy autor, ktorý dokonca navštívil aj Slovensko - a poviem Vám, nielen jeho knihy sú skvelé, ale aj on je skvelý. Má úžasnú osobnosť, je milý, vtipný, svojich fanúšikov si cení a nespráva sa arogantne - aj keď podpisoval celú večnosť knihy, a my sme boli pri konci, normálne sa s nami odfotil, prehodil pár slov a tak. Čiže od takéhoto skvelého človeka nemôžete čakať niečo iné, ako iba ďalšiu skvelú knihu. A presne tak to aj bolo.

"Chodila si s Chesterom Wallaceom. Je od teba takmer o meter vyšší."
"Hej, ale brala som to ako prekážkovú dráhu. Niektoré časti preskočíš, iné podlezieš, nakoniec sa vyšplháš po lane a každý dostane diétnu kolu."

Najdlhší deň Adama T. je veľmi špecifická kniha (mierne povedané). Sleduje príbeh obyčajného chalana, Adama Thorna, ktorý má pred sebou neobyčajný deň. Začína sa to úplne bežne, ničím výnimočne, nenachádza sa tu žiadna nejako extrémne výnimočná udalosť - alebo dôvod, ktorý by tento príbeh odštartoval. A v tom je ukrytá jedna z krás tohto príbehu - totižto,  že aj z úplne obyčajného dňa sa môže stať výnimočný (a to práve v jeho obyčajnosti). Sledujeme Adamove povinnosti, jeho kamarátov, všetky súčasti jeho každodenného, všedného dňa. A hoci sa stala istá tragédia v jeho meste, nie je to tak ako keby ho to ovplyvnilo a on bol tým vyslovene definovaný - a rozhodnutý "túto krivdu" napraviť. Proste, žil si svoj každodenný život. A aj v tom sa skrývala tá krása príbehu. Že sa na nič nehral. Autor popísal všetko ako to bolo, nič zbytočne neprikrášľoval, len aby sa to páčilo čitateľovi. A tým si ma asi najviac získal.
Príbeh sa odohráva v dvoch líniach, kedy Adamova je jedna z nich - a teda mne osobne sa páčila aj viac. Viac som sa dokázala "vžiť" do jeho postavy ako do tej pochybnej druhej dejovej línie. Nebolo to tak, že obe boli vyslovene zlé, neboli, ale na tej druhej mi nezáležalo a prišla mi zbytočná - totižto, nebola nijako dôležito prepojená s Adamovou a ja som si k nej nevedela nájsť cestu. A počas väčšiny knihy som si iba otáčala stránky a želala, nech už tieto kapitoly skončia. Ale po čase som si ako tak našla cestu aj k tejto dejovej línii, a pochopila som, prečo ju autor do tejto knihy zaradil.
Príbeh vyrozprávaný z Adamovho pohľadu bol super, úplne ma dokázal vtiahnuť do deja a celkovo mi prišiel veľmi sympatický. Všetky jeho vlastnosti boli reálne, dokázala som si predstaviť, že niekde po svete behá takýto Adam, ktorý si toto prežíva. Nebol vôbec zidealizovaný, ani nejako svätý a dokonalý. Mal svoje chyby, a uvedomoval si ich, a zároveň sa snažil zmeniť - aspoň vrámci možností, nič nereálne. Takisto, všetky ostatné postavy boli veľmi uveriteľné a veľmi príjemne dotvárali celý príbeh - všetko čo sme o nich vedeli bolo dôležité, každá tá maličkosť niečo znamenala v príbehu a všetko bolo so všetkým prepletené a komplexné ako jeden veľký celok - akým v skutočnosti aj život je.
 Štýl písania Patricka Nessa je bezpochyby úžasný a dobre sa číta - a to hovorím už aj potom, čo som čítala veľa kníh od Patricka a viem, že to nie je iba výnimka - a že či sa jedná o nejakú jeho staršiu knihu, alebo úplnú novinku - Patrick si udržuje svoju úroveň písania a základňa jeho čitateľov sa rozrastá čoraz viac - lebo každý si dokáže nájsť v jeho príbehoch to svoje, to s čím sa stotožňuje s jeho postavami.
Takisto, aj príklad vyznel veľmi prirodzene a nesilene, voľba jazyka a slov, ktoré používal boli fajn a uveriteľné, že by ich povedal teeneger. Tak ako Patrick, aj prekladateľ Michal Jedinák sa vžil do teenegerov, do ich sveta a jazyka a celkom hodnoverne to zachytil  v svojom texte.

"Vieš, že je v pohode, nebyť v pohode." 

Aby som to zhrnula, Patrick Ness je Pán autor, dokonca sa nebojím povedať, že jedným z mojich najobľúbenejších autor a prečítala by som od neho asi čokoľvek. A pre tých ostatných, ktorý takisto ako ja zbožňujú jeho písanie, môžete sa tešiť na jeho sériu, ktorú sa takisto chystá vydať vydavateľstvo Slovart. Ale ešte predtým určite siahnite po Najdlhšom dni Adama T., ktorý vychádza už o neceých 5 dní.



Za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem vydavateľstvu Slovart.
Knihu si môžete predobjednať TU.

2 Komentáre

  1. Ja si práce nie som istá či je Patrickov štýl písania pre mňa, čítala som od neho iba Niečo viac a to sa mi teda veľmi nepáčilo. Adam však znie troška lepšie, aspoň dejovo.

    http://book--hoarders.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono, každá jeho kniha je iná - trošku aj štýlom písania a všetkým. A rozhodne keď už nevieš po čom od neho siahnuť, tak potom skús Sedem minút po polnoci, lebo to je úplne nádherný príbeh :)

      Odstrániť