Rick Riordan - Magnus Chase a bohovia Asgardu – Prastarý meč

Magnus Chase a bohovia Asgardu – Prastarý mečAnotácia
Prvý diel novej trilógie z pera Ricka Riordana, tentoraz venovanej tajomným Vikingom a ich bohatej mytológii. Magnus Chase žije na ulici a spáva pod mostom. Za šestnásť rokov svojho života už zažil viac hrôz a nebezpečenstva než hociktorý dospelý. No to najhoršie ho ešte len čaká! Pretože bohovia Asgardu sa chystajú na vojnu a príšery severskej mytológie – obri, trolovia, vlci a ešte väčšie hrôzy – pripravujú súdny deň. Treba prehľadať deväť svetov a nájsť zbraň stratenú tisíce rokov!


"Zle zabitý, zle vybraný."


Ricka Rirdana pravdepodobne nikomu predstavovať netreba. Určite ste si všimli že patrí medzi mojich najobľúbenejších autorov, na ktorých nedám dopustiť. Od malička som vždy milovala mytológiu a aj keď je pre mňa top grécka, severská je len trošku za ňou. Keď som sa dopočula že po Percymu+Bohoch a Carterovi ( teda gréckej,rímskej a egyptskej ) sa Rick konečne pustil aj do tej severskej, nevedela som sa dočkať. Čakala som úžasnú knihu, keďže moje nároky na tohto autora sú už prirodzene vysoké (aj keď som počula pár negatívnych názorov ohľadom Magnusa). 
Nedávno som sa konečne aj ja dostala k tejto sérií, splnila teda moje očakávania? 


"Mýty sú jednoducho príbehy o pravdách, na ktoré sme zabudli."

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt magnus chase viria

Začala by som asi tým, čo vám prve napadne pri mytológii. Komplikovaný svet, príbehy, kopa postáv. No musím uznať  že severská mytológia ma naozaj riadne ťažké názvy. Okay, Lokiho, Thora, Odina a spol. pozná každý, ale slová ako Sessrumnir alebo aj taký pomerne známy Jörmungandr nie sú najľahšie. Popravde, aj ja som sa občas zamotala a preto sa ako vždy hodil Slovníček, ktorý nájdete v každej Rickovej knihe. Tentoraz bol obohatený aj o krátke vysvetlenie deväť svetov a výklad rún, čo bolo naozaj super praktické. Ak sa teda bojíte, že nepoznáte severskú mytológiu a jej svet, určite sa v tejto knihe nestratíte a môžete sa do nej spokojne pustiť. Len škoda že na to aká bola kniha dlhá, sa jej autor nepovenoval trochu viac, najmä v prvej polovici.


"Tá obeta, tá statočnosť nesmie byť plánovaná - pravé hrdinstvo je reakcia na krízu. Musí vzísť zo srdca, bez pomyslenia na odmenu."

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt magnus chase viriaUž od začiatku mi bolo jasné že kniha pôjde typickým Percy-ovským štýlom. Máme tu nového hrdinu ktorý postupne objaví svoje schopnosti, zistí že jeho rodič je silný boh, vyskytuje sa tu nejaký tábor a výprava. Popravde, vôbec by mi nevadilo keby som dostala presne to, no aj keď podstata štýlu autora zostáva rovnaká, stále ma vie prekvapiť.
Magnus nie je ten klasický hrdina akého sme tu predtým mali. Nie je to bojovník, je to skôr ten pokojnejší, zlatý typ, ktorý ale aj tak má určitú dávku sarkazmu  a odvahy. Jeho otec nie je žiaden úžasný slávny boh bojovník ( pred čítaním som tipovala som Ódina alebo Thora) , ale skôr jednoduchý láskavý boh - no veď sami uvidíte. Aj keď to nie je môj najobľúbenejší Percy, Magnus si ma získal a teším sa na jeho ďalšie scény a vývoj jeho postavy. Dosť ma prekvapilo aj to že naozaj kniha začína tým že umrie - aj keď to autor dával patrične najavo. Vymyslel to zaujímavo, vždy som chcela vidieť pohľad na to čo sa deje po hrdinskej smrti poloboha. 


"Je spletený z najsilnejších paradoxov deviatich svetov - z bleskurýchleho wifi, úprimnosti politikov, bezporuchových tlačiarní, zdravých vyprážaných jedál a zaujímavých hodín gramatiky! "
"Tak to už áno," uznal som." Toto nabetón neexistuje."


Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt blitz and hearthVedľajšie postavy. Hm...tentoraz mi to trvalo trochu dlhšie ako zvyčajne, ale nakoniec som si ich obľúbila. Páčilo sa mi že pozbieral skupinku z doslovne rôznych svetov a tak neboli postavy jednotvárne a bolo zaujímavé sa postupne dozvedať ich príbehy. Najprv spoznáme trpaslíka Blitza, ktorý bol tou kreatívnou časťou partie, neskôr Heartha ktorý bol strašné zlatý, nepočujúci elf a dúfam že bude mať viac scén v pokračovaní. Tí dvaja spolu sú super dvojka a samozrejme, nemôže tu chýbať ani silná ženská postava - Valkýra Sam ktorá zberá duše statočných hrdinov do Valhally. Zároveň ale vedie normálny život + jej rodina sú moslimovia, takže je to zaujímavá kombinácia. No najviac ma potešilo objavenie Annabeth, ktorá bola úžasná ako vždy. Nemohla som sa dočkať kedy sa  sa s ňou Magnus konečne rozhodne porozprávať, veď obaja netušia koľko majú toho spoločného.

"Dokážeme zmeniť maličkosti. Tak sa vzpierame osudu."

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt loki rick riordanCelkovo ak by som knihu rozdelila na 2 polovice, z tej prvej by sa dalo ubrať pár zbytočnejších scén a možno sa trochu viac povenovať uvedeniu do tohto sveta. Možno sa mi to zdalo práve preto, že som zvyknutá na rýchly spád Rickových kníh a najmä na to že sú  oveľa tenšie ( okrem Bohov ale tí majú kopu postáv a pohľadov), teda sa tam nestále niečo dialo. No keď prekonáte ten začiatok, čaká vás úžasná jazda plná obrovského, magického sveta z veľkým potenciálom. Dúfam že práve tam sa bude odohrávať väčšina série ( aj keď Boston bol prekvapivo tiež fajn). Bohovia boli zase originálny, čo bolo fakt ťažké lebo každý teraz vidí Thora ako Chrisa alebo Lokiho ako Toma. No autor im vytvoril vlastnú odlišnú identitu, takže napríklad takého ryšavého Thora závislého na seriáloch som si ani nemohla predstaviť ako Chrisa, aj keď pri Lokimu to bolo trochu ťažšie (vďaka za fan-arty od Virie). Koniec nebol žiaden cliff-hanger ktorý je teraz všade, no napriek tomu vás naláka na pokračovanie. Už sa nemôžem dočkať ! :) 


Knihu hodnotím 4 kačičkami a za recenzný výtlačok veľmi pekne ďakujem Albatrosmedia.
Knihu si môžete kúpiť napr. TU 




PS: Ako chápem že preklad Ricka je naozaj ťažký a veľa krát to prekladateľka zvládla perfektne, no ale preložiť veci ako -
 Magnus sa rýmuje so swagness, na Magnus sa rýmuje s fakt hnus 
+ veta : Oči mala akési tmavé a jasné odrazu. 
To bolo veľa aj na mňa.

0 Komentáre