Veronica Roth ~ Zárezy smrti

Názov: Zárezy smrti (Carve the Mark)
Autorka: Veronica Roth
Séria: (dvojdielna, zatiaľ bez názvu)
Žáner: YA
Počet strán: 414
Hodnotenie na GR: 3,81*/384 hlasov
Názory iných čitateľov: Moon | Mara | Jaji



Anotácia: 
Vo svete, kde panuje násilie a neprávo, v galaxii, v ktorej niektorí nažívajú v priazni osudu, má každý človek špeciálny dar. Kým väčšina dokáže vyťažiť zo svojho daru čo najviac, Akosa a Cyru pre ich dary zneužívajú. 
Cyra je sestrou tyrana, čo vládne bojovnému národu. Má dar bolesti a sily, čo jej brat zneužíva, aby tyranizoval svojich nepriateľov. Cyra má však na viac, ako byť nástrojom v bratových rukách. Vzdoruje, je rýchlejšia a bystrejšia, než hockto predpokladá. 
Akos pochádza z mierumilovného národa a je nadovšetko oddaný rodine. Hoci ho ochraňuje jeho neobyčajný dar, keď ho s bratom chytia vojaci vyslaní Cyrinou rodinou, Akos sa snaží len o jediné – zachrániť najskôr brata na úkor vlastného bezpečia. Akos sa tak v sekunde ocitá uprostred Cyrinho sveta, kde panuje neopísateľné nepriateľstvo medzi ich rodinami a národmi. 
Akos a Cyra stoja pred rozhodnutím – pomôcť si navzájom a prežiť, alebo priniesť jeden druhému skazu.

 Vojaci ma volali Ryzekova palica, pre nich som bola len mučiaci nástroj v jeho ruke. Ryzek na mňa skutočne pozeral rovnako ako na pôsobivú zbraň. 
Bola som preňho len čepeľ. 

Zárezy smrti sú novinka od svetoznámej autorky Veronici Roth. Kniha celosveto vychýdza 17.januára, ale možno ste zaregistrovali na instagrame alebo na fb Slovartu, že vytlačili pár špeciálnych výtlačkov a ja som bola jednou z tých šťastných, ktorí sme dostali možnosť prečítať si ju medzi prvými na celom svete. 

V boji o prežitie nemá česť miesto. 

Zárezy smrti sa odohrávajú vo vesmíre. Ako ste si určite všimli, téma vesmíru a cestovania medzi planétami sa stáva čoraz populárnejšou vo svete. Táto téma nie je veľmi ohraná a tak ponúka autorom a autorkám veľké možnosti tvorby a originality. 
Veronica Roth si svoj vesmírny svet vybudovala geniálne. Bolo vidieť, že všetko má premyslené, celé fungovanie vesmíru, rôzne planéty a ich obyvatelov. Každá planéta bola niečim výnimočná, a dúfam, že v pokračovaní navštívime aj iné planéty okrem tých, na ktoré sme sa už stihli pozrieť počas tejto knihy. 
V príbehu by ste len ťažko hľadali slepé miesta a nudné pasáže. Zárezy smrti sú plné akcie takže rozhodne sa popri čítaní nebude nudiť. A takisto sa nebude môcť od knihy odtrhnúť a najradšej by ste ju prečítali na jedno posedenie. 
Veronicin štýl písania sa zmenil a bolo vidieť, že toto už nie je jej prvotina. Kniha sa čítala ľahko a rýchlo, strany mi ubúdali jedna radosť. Kniha je obohatená takisto o pár úžasných dodatkov, ktoré pri dobrej sci-fi (alebo fantasy) nesmú chýbať a to, hneď na začiatku máme mapu galaxie, v ktorej sa práve nachádzame a vzhľadom na to, že si Veronica vymyslela veľa nových pojmov a názvov, vzadu sa nachádza aj slovník, aby sme sa ľahšie dostali do deja. 

Som Šotet. Ostrý ako sklenený črep a rovnako krehký. Lži ľahšie než pravdu vypoviem. Vidím celú galaxiu a nikdy ju nezazriem. 


Veronica sa vyhrala aj s postavami. Nielenže, každý mal nejakú špeciálnu schopnosť vďaka prúdu, ale tá schopnosť vypovedala čo-to aj o ich charaktere. 
Cyra bola sestrou krutého vládcu Šotetov. Úžasne bolo, že aj vďaka striedaniu pohľadov, sme sa mohli pozerať raz na vývoj udalostí z jej pohľadu a raz z Akosovho. A o to sme lepšie tie postavy spoznali. Čo ich viedlo k tomu, aby sa správali tak ako sa správali. Vďaka akej udalosti sa u nich prejavil dar prúdu a tak ďalej. 
Tak ako aj Cyra, aj Akos sa počas deja zmenil a formoval. Nikto nezostal taký, ako sme sa s nimi na začiatku príbehu spoznali. Udalosti, ktoré sa stali, ľudia ktorých spoznali to všetko pôsobilo aj na nich a aj vďaka tomu sa zmenili aj ich charaktery. 
Dej samozrejme dotvárali aj vedľajšie postavy, ktoré niektoré z nich stvárňujú veľmi dôležitú úlohu. A aj vďaka nim sa príbeh pohol dopredu - netočilo sa totižto všetko výhradne len okolo Cyry a Akosa.  

Každý dar v sebe nesie aj kliatbu, ale žiadny dar  nie je len kliatbou. 

Zárezy smrti sú príbeh plný úžasného prostredia rôznych planét s úžasným prostredím a príbehom. Takisto je to ale aj príbeh o moci, manipulácii a darov prúdu, ktorý ovplyvňuje konanie rôznych postáv. Kniha sa neskončila s nejakým výrazním cliff-hangerom, ale za to rozhodne ostali nezodpovedané niektoré otázky, ku ktorým sa Veronica snáď v pokračovaní vráti.


Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart. 
Kniha vychádza 17.januára a predobjednať si ju môžete napríklad TU


A aby som nezabudla, môžete si pozrieť aj trailer na túto novinku :) 



8 Komentáre

  1. Keď som sa prvýkrát dopočula o tejto knihe a prečítala si anotáciu, znela mi hrozne chaoticky a aj po niekoľkých prečítaniach som nevedela vydedukovať, o čom to môže byť :D Ale vďaka tvojej peknej recenzii tomu hádam šancu dám. Nakoniec, niečo na tom musí byť, keď je to a) tak ospevované a propagované b) Veronica Roth c) väčšinou aj dobre hodnotené. :)
    Šťastný Nový rok a veľa dobrých kníh!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ako ja som nemala žiaden nejaký veľký problém sa v deji vyznať a dovolím si povedať, že je to aj lepšie ako Divergencia čize určite tomu šancu daj :)4

      Odstrániť
  2. Výborná recenze :) Je vidět, že se máme vážně na co těšit :) Už aby kniha vyšla, nemůžu se dočkat :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tak strašne sa teším na túto knihu! Divergencia ma veľmi nezaujala (zarytý fanúšik HG, kde ja by som si mohla obľúbiť konkurenciu? XD) Ale toto ma vážne zaujalo, trochu mi to pripomína Jiskru v popelu, aj keď netuším prečo, ale rátam s tým, že aspoň z polovice sa mi to bude páčiť :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Možno tými postavami, že sú také silnejšie, že sa len tak pod niečim nenechajú zlomiť a tou ich bojovnosťou :D rozhodne ti Zárezy odporúčam, podľa mňa sa to budú veľmi páčiť a sú aj oveľa lepšie ako Divergencia :)

      Odstrániť
  4. Krásna recenzia, už sa neviem dočkať, kedy budú mať Zárezy smrti v knižnici :) Divergencia sa mi veľmi páčila a patrí medzi moje najobľúbenejšie knižné série a tak dúfam, že táto knižka nebude sklamaním.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podľa mňa nebude. Ak sa ti páčila divergencia, toto sa ti tiež bude :)

      Odstrániť