John Boyne ~ Chlapec na vrchole hory

Názov: Chlapec na vrchole hory
Autor: John Boyne
Séria: -
Žáner: YA
Vydavateľstvo: Slovart
Počet strán: 232
Hodnotenie na GR: 4,06* / 999 hlasov
Názory iných čitateľov: Orvokki | Christine



Anotácia: Autor slávneho Chlapca v pásikavom pyžame už tretíkrát zvolil neľahkú tému: vojna očami dieťaťa. V druhom románe Zostaň, kde si, a potom odíď, sa venoval prvej svetovej vojne a teraz sa opäť vrátil k druhej svetovej vojne v príbehu chlapca Pierrota, ktorý sa narodil v Paríži, ale predčasná smrť oboch rodičov spôsobila, že sa po krátkej zastávke v sirotinci ocitol v horskom sídle Adolfa Hitlera, kde jeho teta Beatrix pracuje ako gazdiná. 


Hitler mu do istej miery nahrádza otca, Pierrot sa v ňom vidí, túži sa mu podobať. Chlapec je svedkom mnohých historických okamihov, napríklad návštevy vojvodu z Windsoru s manželkou Wallis Simpsonovou. Ako ho poznačí život v Berghofe pod krídlami Führera? 

Príbeh o tajomstvách, zrade, morálnej zodpovednosti a odpustení. Príbeh, pri ktorom si čitateľ položí otázku: Čo by som robil ja?


Chlapca v pásikavom pyžame pozná asi každý. Či už  videl film, alebo čítal knihu, alebo sa iba nachádza v jeho to-read liste, určite ste o nej počuli. Milo ma potešilo, keď som sa dozvedela, že sa Slovart rozhodol vydať ďalšiu knihu od tohto autora, aj keď som Chlapca v pásikavom pyžame videla iba ako film, vedela som, že táto kniha je must-read. 

Druhá svetová vojna ma vždy zaujímala. Krutosti vykonané v tejto vojne by rozhodne nemali byť zamlčané a je dôležité, aby ľudia vedeli o udalostiach z vojny a poučili sa z minulosti, aby sa tieto hrôzy už nikdy nezopakovali. Preto som rada, že je taký autor ako John Boyne, ktorý v svojich knihách rozpráva práve o prvej a druhej svetovej vojne. A navyše, jeho knihy sú určené aj pre mladších čitateľov. 
Pierrot žije v Paríži spolu so svojimi rodičmi - matkou Francúzskou a otcom Nemcom. Pierrot vždy viac vzhliadal k otcovi a keď po smrti otca odchádza do Rakúska k svojej tete Belatrix na sídlo Hitlera a časom mu práve Adolf Hitler začne nahrádzať otca. Chlapec sa mu chce podobať, túži po moci ktorú má Hitler a ani si sám neuvedomuje, ako ho to práve mení.




Pierrot bol veľmi milá a nevinná postava. Malý chlapec, ktorý rád behá po uliciach Paríža a je priateľský ku všetkým. Najmä sa kamaráti so svojím susedom Židom, Anšelom. Ich priateľstvo bolo úprimné a stále ostávali v kontakte, aj keď bol Pierrot v sirotčinci, a zo začiatku aj keď sa nachádzal v Berghofe. Bohužiaľ, tam na Pierrota vplýva veľa vecí a Pierrot ako dospieva sa aj veľmi mení. Bolo veľmi smutné pozorovať jeho dospievanie, jeho zmenu - ale na druhej strane to nebolo žiadne citové vydieranie čitateľa a aj to je dôvod, prečo sa pred autorom klaniam.

"Je naozaj také ľahké skaziť nevinného?"

John Boyne má jednoduchý štýl písania a jeho knihy vás dokážu stiahnuť do diania. Všetko prežívate s postavami, a miestami Vám behá až mráz po chrbte. Knihu som dočítala pred pár dňami, ale stále musím o nej premýšľať. Čo by som robila ja na Pierrotovom mieste?



Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart. 
Knihu si môžete kúpiť TU

2 Komentáre

  1. Biele obálky sú smrť... aspoň pre teba :D nezomrela si? výhovorky, výhovorky :D
    Asi by som ti mala aj napísať, že: Pekná recenzia :D ale to ty vieš noo

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No ale tak čakala som že dopadne horšie :D až tak zle nedopadla :)

      Odstrániť