John Green ~ Papierové mestá

Názov: Papierové mestá
Autor: John Green
Séria: -
Žáner: YA
Vydavateľstvo:  YOLi (hardback verziu vydalo vydavateľstvo ikar)
Počet strán: 296
Hodnotenie na GR: 4,06*/273 067
Názory iných čitateľov: Naty | Majka | Marry 


Anotácia: Margo Rothová-Spiegelmanová. Jej bláznivé dobrodružstvá sa zakaždým prehnali školou ako letná búrka; na gitare ju naučil hrať nejaký starký v polorozpadnutom dome v missisippskom Hot Coffee. Tri dni kočovala s cirkusantmi, lebo ich presvedčila, že by z nej mohla byť artistka. Na koncert The Mallionaires v St. Louis sa dostala tak, že sa vydávala za basgitaristovu frajerku, a keď ten s ňou naozaj chcel chodiť, poslala ho kadeľahšie. Jej najneuveriteľnejšie príhody sa vždy ukázali ako skutočné! 

Tak do tejto dobrodružnej duše sa beznádejne zamiloval Quentin - Kvéčko Jacobsen, trochu zakríknutý chlapec z dobrej rodiny. Keď mu pojašená maturantka jednej noci vlezie do izby prezlečená za nindžu a odhodlaná vykonať jedenásť bodov neľútostnej pomsty nevernému frajerovi a bývalým kamarátom, Kvéčko neodmietne. To, čo povystrájajú, Quentina rovnako nadchne ako vyľaká. Lenže na druhý deň je Margo preč a zanechá po sebe len indície určené práve jemu. Vydáva sa na cestu plnú odbočiek, a čím bližšie je k cieľu, tým lepšie spoznáva skutočnú tvár priateľky - a možno aj svoju vlastnú. 


"Mesto bolo papierové, ale spomienky boli skutočné." 


Od Johna Greena som čítala aj Kam zmizla Aljaška, aj Na vine sú hviezdy. Aljaška sa mi páčila viac. A potom prišli Papierové mestá, ktoré ma naprosto zaujali hlavne svojím nápadom a som si myslela, že si ich zamilujem, tak ako Aljašku, alebo prinajmenšom Hviezdy. Bohužiaľ, nebola som z toho tak paf, ako som si myslela, že budem. Čakala som niečo WOW po dočítaní, ale namiesto toho som bola rada, že to mám už za sebou. Ja neviem, Johna Greena zbožňujem, ale...Asi je to dôkaz, že nie vždy sa všetky knihy podaria autom tak, ako iné.   

"Je ťažké odísť - pokým neodídeš. Potom to je tá najjednoduchšia prekliata vec na svete."


Kniha je rozdelená na tri časti. Prvá časť, ktorá zahrňuje Marginú pomstu jej bývalému a jej kamarátom, ktorý ju sklamali. To bola úžasná časť a vtedy som naivne dúfala, že bude taká aj celá kniha. Bohužiaľ... No späť k prvej časti, Quentin sa mi javil ako sympatický chalan. Margo mi prišla veľmi svojrázna a zajímavá. Rozhodne som si ju obľúbila a páčilo sa mi ako sa pomstila jej bývalému a kamarátom. Bolo to niečo osviežujúce, a rozhodne zaujímavé. Miestami trochu cez čiaru, ale veď je to kniha a to sa stane. Pochybujem, že všetko čo vtedy spravili by im v normálnom živote bez problémov prešlo, ale budiš.

Potom prišla druhá časť, ktorá bola výrazne nudnejšia. Nedokázala som sa začítať, do čítania som sa viackrát nútila a snažila som sa prehrýzť cez to všemožnými spôsobmi. Dvakrát som dokonca pri knihe zadriemala. Aby som to uviedla na pravú mieru - väčšinou zvyknem čítať v noci, pričom mám v ušiach slúchatká a pustený náhodný playlist. A tak, ako som v posteli ležala a čítala si, tak som fakt zadriemala a zobudila sa choda aj o 15minút neskôr, úplne mimo, že čo sa deje. Takže toľko asi k druhej časti. 
No a tretia časť? Tá už bola o niečo lepšia. Minimálne som pri nej nezadriemala.  Samozrejme, aj tu sa našli momenty, ktoré ma nebavili (čo je docela paradox, lebo to bol hlavne ten koniec, a fakt som očakávala nejaké fest dobré vysvetlenie, že prečo zmizla...) ale zas tu boli aj momenty, ktoré ma pobavili a vďaka ním som si aspoň o trošku viac začala užívať a už som nemala až taký problém sa začítať. 

"Nikdy sa nič nestane tak, ako si to predstavuješ."

A čo sa týka postáv. Už som trochu v predchádzajúcom odseku začala, ale teraz zahrniem aj ostatné postavy. 
Quentin bol uhm, miestami nudný a miestami aj liezol na nervy. Najviac ma štvalo, akú veľkú dôležitosť si prisudzoval, ale chápem, teeneger, myslí si, že je stredobodom vesmíru (to viem pochopiť, sama sa tak sem tam správam). A fakt som mala problém prejaviť preňho čo i len štipku súcitu (napr. nad tým, ako smútil za Margo keď zdrhla). 
Margo tú som si už o niečo viac obľúbila, ale tiež mi nejako na nej nezáležalo.  Bola dosť šibnutou hrdinkou a s dobrými nápadmi. 
Čo ma dosť mrzelo bolo, že sa vlastne všetko točilo iba o nej a bohužiaľ, ostatným vedľajším postavám sa tu John Green veľmi nevenoval. 
Radar bol fajn. A viac o ňom ani povedať neviem, tak málo priestoru bohužiaľ v tejto knihe mal. 
Ben bol divný. Nepáčil sa mi jeho slovník. Aa...tým som asi skončila. 
Radar a Ben boli dobrý priatelia pre Quentina  a vždy sa ho snažili chápať a podporovať, ale inak mi prišli v knihe dosť zbytočný. Na zaplnenie priestoru. Čo je dosť škoda, rozhodne to mohol John viac rozpísať a aby z nich neboli iba nejaký 'papierový ľudia' ale aby z nich mali čitatelia aj nejaký pocit. Toľko k tomu. 

"Milujem mestá v ktorých som nebol a ľudí, ktorých som nestretol." 

Aby som na knihu len nekydala, trebalo by dodať, že John Green aspoň v niečom nesklamal - úžasné myšlienky čo sa nachádzali v tejto knihe rozhodne niečo pridali na kvalite (ale už to ten dej nijako zachrániť bohužiaľ nemohlo.) Celkovo veľkým problémom v tejto knihe pre mňa bolo, že som sa nevedela začítať do príbehu, čo je dosť škoda. Nápad mi prišiel naozaj zaujímavý ale John Green podľa mňa potencionál, ktorý nápad mal nespracoval dobre. Rozhodne ale Johna Greena nezavrhnem a nejako sa skúsim dostať cez toto sklamanie s Papierovými mestami. Najbližšie ma asi čaká Will Grayson, Will Grayson (v anglitčine) a potom (alebo predtým ešte, who knows?) Let it snow (na čo som docela zvedavá, keďže tá kniha je od viacerých autorov - každý tam má nejakú tú svoju poviedku.) No uvidíme, a dúfam, že z toho budem nadšená ako z Aljašky, a nie sklamaná ako z Papierových miest. 



Ps: Viem, že tá recenzia je trošku chaotická, ale je to po dlhšom čase čo som konečne nejakú recenziu napísala a fakt mám aj ja z toho divný pocit, ale už neviem ako to prepísať. Snáď to teda taká katastrofa nie je. 
Btw: Tiež vás tak vyčerpáva, ničí, úplne znechucuje škola (a povinné čítanie, ktoré stojí za dve veci...Neberte to zle, ale ja na poéziu fakt nie som. A už duplom túto staršiu)? 

12 Komentáre

  1. Mě se teda knížka líbila hrozně moc, ale možná je to tím, že jsem knížku četla v angličtině, tak to zase na mě působilo jinak. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Asi to môže byť aj tým :) A možno to bolo aj mojou náladou keď som to čítala...:D Ale zasa, nemôžem byť zo všetkého nadšená :)

      Odstrániť
  2. Pre mňa bola najväčším problémom v knihe práve Margo, ale inak tam boli tie myšlienky krásne. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ona tam viac nebola ako bola...A ju som ako tak dokázala zniesť (to, že vždy keď sa tam objavilo meno Margo som si spomenula na Caru Devigne, ktorá ju bude hrať vo filme, už bolo horšie :D (caru nemám rada :D )

      Odstrániť
  3. Myšlienky boli vážne super, ale inak na Aljašku alebo Hviezdy kniha fakt nemala... Osobne mi vadila taká mierna podobnosť s Aljaškou.:D Narozdiel od teba som ale Q mala celkom rada, za to Margo nie.:D Som zvedavá, čo povieš na Will Grayson..., niekedy by som si to chcela prečítať.:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No ale uvidíme kedy sa k tomu dostanem :D snáď to ale bude čoskoro :D

      Odstrániť
  4. čítala som aj TFIOS aj Aljašku. Obe po anglicky a obe krásne. (v slovenčine sa mi tie knihy nepáčia ani trošku, také umelé) Ale hviezdy sú pre mňa jednoznačne TOP!
    Paper Towns už menej, John Green píše skvele, ale stále o veľmi podobných postavách a človeku sa to potom zunuje. Presne to isté v abundance of kathrines. Ani som ju nedočítala.
    Musím uznať, ze PT sa mi miestami zdali trocha nudné, ale začiatok bol super. čakala som trošku viac. Som zvedavá ako dopadne film s Carou, ktorá sa mi na Margo nehodí absolutne :/

    7bluedots.wordpress.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. mne prišla Aljaška top :) Ale aj Hviezdy sa mi páčili - a teda viac ako
      Mestá. Ale hej, príde mi, že proste tie jeho knihy sú úplne rovnaké - hlavne postavy. Ah jaj. A hej, Cara mi tiež nejako nesedí, ale tak uvidíme no ...

      Odstrániť
  5. ja jeho písanie úplne milujem, aj keď ma všetko rozplače :D akurát fakt škoda že sa knihy podobajú. Teda aspon mne to tak osobne prišlo, a vidím že Maggie tiež.. V každom prípade ma jeho písanie zaujalo natoľko, že mi poriadne prevetralo penaženku :D
    nedalo mi to a kúpila som si celú kolekciu http://www.eurobooks.sk/sk/produkt/325624/The-John-Green-Collection/ nech si ich nemusím požičiavať stále od kamošky :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Knihu jsem četla a hodnotila jsem jí 3/5, byla slabší než hledání aljašky, ale mě se i tak líbila, oddychla jsem si u ní

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Moje meno je Lilian N.Je to veľmi radostný deň môjho života, pretože mi pomohla Dr.saguru tým, že mi pomohla získať späť môjho bývalého manžela pomocou kúzla a mágie. Bol som ženatý 6 rokov a bolo to také hrozné, pretože môj manžel ma naozaj podvádzal a hľadal rozvod, ale keď som na internete narazil na e-mailovú adresu Dr.saguru na internete, ako pomohol toľkým ľuďom získať ich späť späť a pomôcť opraviť vzťah. a prinútiť ľudí, aby boli šťastní vo svojom vzťahu. Vysvetlil som mu svoju situáciu a potom som hľadal jeho pomoc, ale k môjmu najväčšiemu prekvapeniu mi povedal, že mi pomôže s mojím prípadom a teraz oslavujem, pretože môj manžel sa zmenil úplne navždy. Vždy chce byť pri mne a bez môjho prítomnosti nemôže robiť nič iné. Naozaj si užívam svoje manželstvo, aká veľká oslava. Budem naďalej svedčiť na internete, pretože Dr.saguru je naozajstný kúzelník. POTREBUJETE POTREBOVAŤ POTREBOVAŤ KONTAKTOVÝ LEKÁR SAGURU VIA EMAIL: drsagurusolutions@gmail.com alebo WhatsApp +2349037545183 Je to jediná odpoveď na váš problém a spôsobí, že sa budete cítiť šťastní vo svojom vzťahu.
    1 LOVE SPELL
    2 VYHRAŤ SPÄŤ
    3 OVOCIE ŽENY
    4 PROPAGÁCIA SPELL
    5 OCHRANA KARIÉRY
    6 OBCHODNÉ OBCHODOVANIE
    7 KRAJINA DOBRÉHO PRÁCE
    8 Kúzla LOTÉRIE a KURTOVÝCH PRÍPADOV.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Chcem odporučiť Dr ade ako najlepšie kúzlo koliesko z Afriky, on je dobrý a guanín muž, ktorý mi pomohol, som narazil na jeho svedectvo on-line a ako pomôcť ľuďom priviesť späť svojho milenca, na prvý strach, ale som si želal, aby sa pokúsila na moje najväčšie prekvapenie urobil dobrú prácu a moja láska je späť ku mne, žijúci spolu ako jeden. to všetko bolo kvôli Dr ade, môžete ho kontaktovať dnes a dostať svoj problém vyriešený. Volajte/WhatsApp + 27740386124 alebo ho e-mailom na adrese: aoba5019@gmail.com.  

    OdpovedaťOdstrániť